LAST MINUTE erbjudande - Spara upp till 35% på på biljetter till Tyskland med kod LSTMNT24

Specialerbjudande! 15% extra rabatt på alla paketresor med kod JULY24

Allmänt 07 apr 2022
60 år TT-Line fyller år

Datum: 2022-03-28

Lübeck-Travemünde – 11 602 nautiska mil måste bemästras – för det nya TT-Line fartyget, det första av de två nybeställda gröna fartygen, som är på resa från varvet i Nanjing i Kina till Travemünde.  Det väntas ankomma i slutet av april, nästan en månad efter vårt 60-årsjubilee. "Nils Holgersson" ska det heta igen, som det första fartyget på den tiden.  Det ska  både fortsätta traditionen och samtidigt ta ett stort kliv in i framtiden.

Bergeppet "Gröna fartyg" har även en lång tradition inom TT-Line och står för hållbarhet inom sjöfarten. Redan 1995 togs de första stora stegen på fokus på miljövänlig fartygsverksamhet med uppstaretn av de två första generationens gröna fartyg, "Nils Dacke" och "Robin Hood". Bara sex år senare, 2001, togs de två nya andra generationens gröna fartyg i bruk och vägen till hållbar fartygsverksamhet följde. Färjorna "Nils Holgersson" och "Peter Pan" som byggdes i Bremerhaven var redan utrustade med ett framdrivningssystem, vilket säkerställde en bränsleminskning på upp till 15 procent jämfört med konventionella framdrivningssystem. Nu kompletteras dessa också med ännu mer miljövänliga fartyg. Medan den nya "Nils Holgersson" redan är på gång, håller det andra nya gröna skeppet, "Peter Pan", form och kommer också att överlämnas till rederiet under året.

"Vi ser stolt tillbaka på våra 60 år. Det var 60 år med imponerande fartyg, fantastiska innovationer, ny teknik och hållbar utveckling," säger VD Bernhard J. Termühlen. Och vi vill fortsätta med detta i framtiden och fortsätta att vara banbrytande inom färjetrafiken.

Framgångssagan för TT-Line började den 28 mars 1962, då färjan "Nils Holgersson I" öppnade förbindelsen mellan Travemünde och Trelleborg i Sverige. Bara tre år senare, 1965, utökade TT-Line sin flotta med en andra färja. Lastramper i fören och aktern på färjan "Peter Pan I" gjorde det möjligt för fordon att köra in och ut utan att behöva vända, vilket revolutionerade lastning och lossning.

Flottan växte och med "Peter Pan II" färdig 1974 lyckades TT-Line inleda en ny era av färjetrafik. Den nya och då största färjan i världen kombinerade transport och underhållning och gjorde det möjligt för passagerare att tillbringa överfarten i restaurangen, i baren eller i gymmet och njuta av underhållningen som erbjöds ombord.

Åren 1988 och 1989 fanns de två första kombinerade järnvägs-/fraktfärjorna vid TT-Line. Dessa finns idag fortfarande på södra Östersjön, ombyggda som RoPax-färjor, som en del av TT-Line-flottan med namnen Huckleberry Finn och Tom Sawyer. Linjesystemet vid TT-Line växte stadigt och 1992 öppnades förbindelsen mellan Rostock och Trelleborg. I januari 2022 firade TT-Line sitt 30-årsjubileum på denna anslutning.

I januari 2014 utökades TT-Lines linjesystem ytterligare och anslutningen från Świnoujście i Polen till Trelleborg öppnades. Bara fyra år senare förlängde TT-Line "Peter Pan" med 30 meter till cirka 220 meter. Detta gjorde det möjligt att minska utsläppen per transporterad fordonsenhet med upp till 25 procent. Samma år öppnade TT-Line förbindelsen mellan Klaipėda och Trelleborg.  2018 lade TT-Line en order att bygga den nya tredje generationens gröna fartyg och därmed fortsätta vägen mot hållbar fartygsdrift.

Press:

TT-Line erbjuder det tätaste linjenätet i direkttrafik till södra Sverige. Med upp till 18 dagliga avgångar och sju fartyg förbinder TT-Line de tyska Östersjöhamnarna Travemünde och Rostock, den polska hamnen Świnoujście och den litauiska hamnen Klaipėda med Trelleborg i södra Sverige. Rederiet är marknadsledande inom passagerar- och godstrafik mellan Tyskland och Sverige. Kopplingen mellan de två länderna har funnits sedan 1962.

Miljövänliga lösningar för fartygsdrift introducerades på TT-Line för flera år sedan. Installationen av dieselelektriska drivsystem i den befintliga flottan resulterade i en ytterligare minskning av föroreningsutsläppen. Med strömlinjeformade skrovformer och förbrukningsoptimerad hastighetshantering förbättras CO2-"fotavtrycket" kontinuerligt. Redan sommaren 2014 installerade TT-Line för första gången ett avgasskrubbersystem på Nils Dacke-färjan. Förutom svaveloxid (SOx) tar skrubbarna även bort partiklar från avgaserna. TT-Line använder nu avgasreningstekniken på färjorna Nils Holgersson, Peter Pan, Nils Dacke och Marco Polo. Under 2018 utökades Peter Pan-färjan med 30 meter, vilket minskade utsläppen per transporterad fordonsenhet med upp till 25 %. Senast vidareutvecklade TT-Line "Green Ship Concept" och började bygga det första av två Green Ships i december 2019. Som första rederi, och därmed en pionjär i södra Östersjön, använder TT-Line LNG för sin nya Green Ships och investerar därmed i en hållbar framtid.